Dag 21, Narni - Sacrofano, 109 km (2232) - Reisverslag uit Sacrofano, Italië van Anita Marle - WaarBenJij.nu Dag 21, Narni - Sacrofano, 109 km (2232) - Reisverslag uit Sacrofano, Italië van Anita Marle - WaarBenJij.nu

Dag 21, Narni - Sacrofano, 109 km (2232)

Door: J en a

Blijf op de hoogte en volg Anita

24 Juli 2014 | Italië, Sacrofano

Dag 21, Narni - Scarfano 109 km (2232 km).

Die laatste loodjes, tsjonge jonge. Vandaag was het nog eenmaal afzien....

Meer dan 100 kilometer, bijna 2000 hoogtemeters(!!) en natuurlijk van alles onderweg, de weg zoeken, zeer slecht asfalt (brutto, brutto) zodat de vaak veel te steile hellingen (afdalingen) met 10-20 kmp/u vol in de remmen dus geen genot waren. Het was te gevaarlijk. En als je dan het midden van de weg koos, werden we regelmatig de weg afgetoeterd en zelfs afgesneden. Hoe dichter bij Rome, hoe erger.

We begonnen een stuk buiten Narni (6 km) om weer op de route te komen. Een klim naar Narni, van 4 km.
Narni was wel weer een plaatje om doorheen te fietsen, mooi uitzicht op de dalen, met de Tiber, echte oudheid, en gelijk ideeën voor een goed hotel (wie wil het roer nog omgooien??). Via Narni, naar Moricone ( dat klinkt toch wel ff), en Poggio. Poggio is ook al weer zo'n oud berg dorpje, kasteel, stadsmuur etc. prachtig. Kopje koffie bij de mannetjes op een terrasje in Montebueno, want het gaat maar op en af. Wel zwaar. Calvi, was ook te mooi. We wilden wel even blijven, maar de plicht roept. Vandaag meer dan 100km, dus maar door. Al die dorpjes hebben nog een echt bakkertje, slagertje (Macelleria's) en groente en fruit kun je hier overal kopen. De smederijen, zoals wij in Zandvoort Bob en Hans Gansner hadden, is hier nog doodgewoon. Prachtig.

We zijn Stimigliano voorbij en rijden net in een open en vlak stuk..... een wolkbreuk. Er is geen houden aan, wat een regen. Snel bij een brug over de Tiber, onder een boom, regenjasjes weer aan. De temperatuur zakt dan ineens heel snel. Helaas slaat Johan zijn zonnebril af, en die ligt nu als een souvenir, aan de rand van de Tiber ergens in de bosjes. Zeiknat gaan we maar weer door. Het heeft geen zin om te schuilen. En al snel kunnen de regenjassen weer uit en loopt de temperatuur om naar 32 graden. Met een klim van 12% (!!) van 1,2 km zijn we zo weer oververhit. Het blijft maar op en af gaan en dat vreet energie. Het lijkt die dag in de ronde van Vlaanderen wel. Via de kasseien omhoog is nog makkelijker, dan afdalen op dit asfalt. Met 14 opgegeven klimmen vandaag, en dan schrijft Hans Reitsma niks over klimmetjes van minder dan 500 meter... En dat waren er zeker meer dan 14. Het handje in de rug voor Anita komt regelmatig erbij, en dat zet spanning op de knieën en de bovenbenen. We raken aardig uitgeput.

Insecten... Ja ze zijn nodig, maar niet in je shirt. Johan had al een beest in zijn shirt met 5 bulten op zijn schouder, nu was Anita aan de beurt. Ook lek geprikt op buik en rug, maar geen beestje meer te zien...gelukkig blijven ze van de banden af.

Na Ponzano Romano, komen we in weer een schitterend dorpje Nazzano, ook weer een prachtig bergdorpje. Alle lunchplekken zien er echter niet uit of zijn dicht, of we moeten naar beneden, dus wordt het lunchen in de supermarkt. Elk uur eten is op dit soort dagen echt vereist om het vol te houden. Bij de supermarkt ontmoeten we nog een Nederlander die hier al 35 jaar woont. Hij verrast ons met een bakje tomaten, die hij uit zijn auto haalt, uit eigen tuin, net geplukt. Mooie toch, pelgrim spelen...

Na Nazanno zie je dat je in de buurt van Rome de boel anders wordt, armer, troep langs de wegen echt een bende. We zijn het wel aardig zat. Doen nog een terrasje met een colaatje in een verpaupert dorpje, Morlupo, waarbij we weer ontzag en lof krijgen van oude mannetjes... Nibali, Nibali!! Ja, mevrouw Nibali, maakt weer de meeste indruk, en terecht.

Langs Sacrofano, klinkt enger dan het is, best een mooi dorpje, met prachtig uitzicht op Rome, dan rijden we verder langs de gehuchtjes. Gelukkig treffen ons B&B aan de route met een bordje aangegeven. Heerlijk, een keer niet omrijden. Via een prachtig landgoed rijden we naar het schitterende landhuis. In de tuin worden we warm onthaalt. Gelijk stoelen klaar gezet, water en koud bier wordt klaar gezet. Vanuit de tuin kun je Rome zien liggen. Mooie gedachtes komen direct op.

Goeie Wifi, dus de appjes lezen, wat veel reacties weer, heerlijk. Opa en Oma, Marije, Stan en Jelle stappen het vliegtuig in, Maureen en Menno zijn al in het hotel in Rome, en gaan de stad verkennen en lekker eten. Ook alle vrienden en Anita's zus zijn inmiddels gearriveerd in Rome en vermaken zich hopelijk opperbest. Wat een heerlijkheid.

Ook het Romeinen (of was het Vaticaan) journaal was weer een hilarisch moment, alle pijntjes weer vergeten. Wat een humor.

Nu al zin in morgen, we zijn zo dichtbij!!!!

En nogmaals, iedereen weer enorm bedankt voor de leuke, lieve, humoristische, gezellige en fijne berichten.

• 24 Juli 2014 - 19:51

Hans En Hans:

Jeetje, nog maar 1 dag, wat is het omgevlogen en wat zijn we trots, doe jullie best nog even en heel veel plezier in Rome!!

• 24 Juli 2014 - 20:25

Lia En Frans:

Hoi,

zo dat was nog even afzien op de oudejaarsdag. Morgen dus Rome en wanneer je al ziet liggen kan het nooit echt ver meer zijn.

Veel plezier daar en wij hebben genoten van jullie verhalen.

Groeten,

lia en frans

• 24 Juli 2014 - 20:45

Marga En Arjan:

De meesten zijn er nu, dus hier een reactie van de achterblijvers: Chapeau. De laatste kilometers, maar geen makkelijke zo te lezen. Dat wordt morgen geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 24 Juli 2014 - 21:15

Ma&pavama:

Wat een pracht prestatie en gerealiseerde bijzondere wijze om je vakantie en verjaardag zo extra inhoud te geven. Een levensverhaal waarvan later steeds fragmenten weer terug zullen komen. Oudejaarsdag- en avond voor Anita. Van 40er naar 50er. Nog een rondje Champs Elysee en je kunt je dierbaren een stevige knuffel geven. Fijn dat je dit samen hebt kunnen doen. Van harte gefeliciteerd met alles wat achter je ligt en met wat nog komt. xxx van ons ma&pa&Ni&Mi.

• 24 Juli 2014 - 21:59

Wim & Len:

hoi kanjers,
    het doel is bijna bereikt en het is een dik verdiende beloning voor een geweldige prestatie het is jammer voor ons want het is een genoegen om jullie verhalen te lezen.
    Maar ben ook blij als jullie weer met de teuntjes op pad kunnen want we missen jullie aangename gezelschap. Maar morgen nog een geweldige intocht gewenst en een heel leuke verjaardag met kinderen familie en vrienden.
    Dikke kus
    wim en len

• 24 Juli 2014 - 22:08

Anouk:

Wat een dag hadden jullie. Lekker slapen en op naar morgen.
    Vanmiddag een stukje gezin uit gezwaaid. Ze hadden er zin in. Stan straalde. Welterusten voor straks. Morgen de grote dag. Xx Anouk

• 24 Juli 2014 - 22:48

Johan G:

Hallo Anita en Johan, morgen heel veel plezier met de laatste etappe naar Rome. Een mooie belevenis om op terug te kijken. Geniet samen met de familie in Rome en gezond weer terug. Sonne contenta arivedela. Groeten Johan.

• 24 Juli 2014 - 23:34

Ruud:

Diepe, diepe buiging voor jullie geweldenaars, ik ben nu al positief jaloers op al die mensen die jullie morgen mogen omhelsden, liefs voor de laatste lootjes..xRuud

• 24 Juli 2014 - 23:52

Edith:

Wat hebben jullie een geweldige reis achter je liggen met mooie momenten, soms wat tegenslagen , prachtige panorama's , een traan, heerlijk eten en een goed wijntje en nu morgen dan krijgen jullie vleugels en zijn zo in Rome .waar een geweldig ontvangst comité klaar staat .Jullie kinderen je ouders zus en vrienden. De traantjes zullen wel even volop stromen. En daarna is het feest en ben je 50 jaar waar je dit allemaal voor gedaan hebt.

Wij hebben enorm genoten van jullie verslagen en zullen het zeker missen.

Anita en Johan van harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze onvergetelijke reis en Anita van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Succes voor de laatste kilometers

Nog een fijne week en tot in Zandvoort.
    Liefs Pieter en Edith

• 25 Juli 2014 - 01:18

Marja:

Natuurlijk kon de laatste dag ook niet helemaal over rozen gaan!!! Maar nu nog een dagje fietsen!!! Gefeliciteerd trouwens lieve Saartje van me, het is inmiddels 01.00 uur dus je bent gewoon 50!!! Maar zoals ik al eerder zei....we zijn wel eens minder fit geweest, dus 50 of niet, maakt ons niks uit!!!! Heel veel plezier morgen .....XXX

• 25 Juli 2014 - 06:47

Fredder:

Vandaag laatste dag,
    Geweldige prestatie geleverd
    Geniet er van en wel thuis
    Gr
    Fredder

• 25 Juli 2014 - 08:22

Erik-jan:

Ik zie jullie helemaal zitten, daar in de tuin. Na een dag van afzien is de voldoening vaak nog groter (helaas). Anita je hebt het weer prachtig opgeschreven, heerlijk om te lezen. Johan, wat ben jij toch een kanjer! Even het handje in de rug van Anita. Dat beeld herken ik uit Vlaanderen. Prachtig.
    Ik wens jullie vandaag een hele, hele, hele fijne dag (zonder afzien nu!) met alle jullie geliefden in Rome en natuurlijk van harte gefeliciteerd!!

Erik-Jan

• 25 Juli 2014 - 09:26

Anouk:

Laatste loodjes. Dat zal een heerlijke dag worden. Jullie krijgen vleugels. Omdat je straks je kids in je armen kan sluiten. Dat zal een ontlading geven! Van Harte Gefeliciteerd. Hele fijne verjaardag en die 50 merk je niet ( spreek uit ervaring ) geniet en laat t allemaal maar gebeuren. Dikke x Harry en Anouk

• 25 Juli 2014 - 09:28

Bert:

Diepe buiging! Wat een feest morgen. Maak er een geweldige finale van ! Talitha en Bert

• 25 Juli 2014 - 09:45

Peter Keizer:

Gewelidige topprestatie! Als 49-er stap je op een fiets om samen met je geweldige man het fietsavontuur van je leven te beginnen. Een overwinning naar jullie, nu einddoel bereikt is. Jullie zullen met een voldaan gevoel afstappen en kinderen in armen sluiten. En dat allemaal op een feestelijke dag van een verjaardag! 50 is maar een getal. Deze prestatie geeft dat dubbel en dwars aan! Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag Anita. Maak er een geweldig feest van. Jullie zijn toppers! Peter

• 25 Juli 2014 - 13:16

Martijn Barendse:

Wie is die Nibali nu helemaal. De ware toppers komen op de fiets uit Zandvoort. Zonder ego, zonder gel in de haren, op koffie, cola en een bakkie tomaten. Daar gaat mijn wielerhart pas echt sneller van kloppen!

• 25 Juli 2014 - 21:04

Hans En Hans:

VAN HARTE!!! Willen ook de laatste dag een verslag hoor, maar geniet eerst maar..........

• 25 Juli 2014 - 21:19

Fred En Wil Van Wechem:

Anita van harte gefeliciteerd met de geweldige prestatie en natuurlijk met je 50 e verjaardag .
    Ik heb er iedere dag van genoten wat jullie hebben doorgemaakt met deze geweldige tocht petje af hoor liefs van Fred en wil

• 25 Juli 2014 - 21:29

Marijke En Gerard:

Anita van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag en jullie geweldige prestatie. Wij vinden jullie toppers. Een geweldige prestatie die jullie samen toch maar geflikt hebben. De verhalen waren ook heel gaaf om te lezen. Anita nog een hele fijne verjaardag, maak er een geweldig feest van. Marijke en gerard

• 25 Juli 2014 - 22:57

Jenny Dijkstra:

Anita van harte GEFELICITEERD met je verjaardag en met de prestatie die jullie hebben geleverd. Meestal krijg je de smaak er zo van te pakken dat je de volgende keer weer een grote fietstocht wil maken. ( Ik spreek een beetje uit ervaring ). Ik hoop dat jullie een gezellige dag hebt gehad, eigenlijk kan dat niet anders.
    Bedankt voor jullie leuke verslagen.
    Groetjes Jenny.

• 26 Juli 2014 - 19:39

Herman - Ria:

Hallo Anita en Johan ; wij zijn wel een dag te laat ivm.onze vakantie maar in eerste instantie , Anita van harte gefeliciteerd met je 50 ste verjaardag en nog vele gezonde en gelukkige jaren!! In tweede instantie , jullie allebei gefeliciteerd met jullie huzarenstukje ,in 21 dagen naar Rome!!,petje af , zeker als je jullie tegenslagen , slecht weer , omrijden ,fietsproblemen ,daarbij optel. Wij hebben altijd met genoegen naar jullie leuk verwoorde reisverslagen gekeken ,dus het is weer even wennen ,zonder! Ik weet niet of jullie nog eindigen met een epiloog? anders ,fijne Rome-tijd met vrienden en familie en behouden thuiskomst! groetjes van Herman en Ria uit Gennep.