Dag 15 Montagnana - Ferrara 77 km (1693) - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Anita Marle - WaarBenJij.nu Dag 15 Montagnana - Ferrara 77 km (1693) - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Anita Marle - WaarBenJij.nu

Dag 15 Montagnana - Ferrara 77 km (1693)

Blijf op de hoogte en volg Anita

18 Juli 2014 | Italië, Ferrara

Dag 15, Montagnana - Ferrara 77 km (1693 km),

Voor Nederland een rampdag, zo'n nachtmerrie wil je niet meemaken. Dat maakt alles weer relatief, gezinnen die ook een mooie reis gingen maken en zo heeft ieder zijn of haar eigen verhaal. Verschrikkelijk voor de mensen en nabestaanden.

Ook heeft er een tyfoon huisgehouden over het gebied waar Tess woont, de vrouw van broer Gerrit. Heel veel schade in dat deel van de Filipijnen en natuurlijk veel ongemak, maar gelukkig geen gewonden bij de familie van Tess. Ook bizar als je het filmpje ziet waar de puinhopen van verwoeste huizen en gebouwen bij groepen mensen, die toch al zo weinig hebben, tot wanhoop drijven. We leven in een rare wereld...

Wat een heerlijke avond. Eerst het stadje Montagnana verkent met een terrasje uiteraard, daarna heerlijk uit gegeten, tot nu toe het lekkerste van de twee weken. Wat een culinaire Italiaanse avond, te lekker.
We kregen veel aandacht van de caminera (ober), een heerlijk menu met dito wijnen werd ons aanbevolen. De grappa verleiding hebben we deze keer weerstaan.

Zeker een aanrader Montagnana, de eerste zondag hebben ze een Palio, zeker zo spectaculair als in Sienna, onbekend bij het toerisme, en in mei hebben de prociutto weken, het hoofd product van deze buurt... Als je het maar weet....

De laatste week is aangebroken, nog 8 dagen, waarvan de vrijdag de climax in Rome wordt. We hoeven geen 100 km per dag meer te rijden nu, maar tussen de 75-90. Iets meer rust, hoewel het nog steeds een heel eind is. Zeker met die bloedhitte. En we krijgen de Apennijnen nog.

We vertrokken na een driegangen ontbijt (verse perzik, panini-tosti en verse croissants) bij het gastvrije B&B, La Villa in Montagnana. Vandaag de wetenschap dat de afstand minder is, Ferrara de volgende etappe plaats. We hebben er weer zin in.

Het rijdt heerlijk door de Po-vlakte, het hoogste klimmetje is af en toe een viaduct. Bij de Po- rivier even wildplassen (erg flauw grapje...) en weer lekker doorgaan. We doen leuke dorpjes aan, Francolini, Ostipaletto, Masi, Lendinara, Minotte en Polesine.
In Masi een leuk tafereeltje.... We rijden langs een bejaardenhuis, waar allemaal rolstoeltjes met oudje lekker in de schaduw zitten te luisteren. We dachten eerst aan optreden in de tuin en remmen even en kijken. Blijkt dat ze met microfoon de krant aan het voorlezen zijn. Schitterend...
Het gaat heerlijk, wel erg heet, want in de schaduw is het 38 graden. Dus heet. Na 60 kilometer rijden we over een dijkje en zien beneden een groot zwembad. We kijken elkaar aan, en hoeven niks te zeggen. We rijden er heen en voor dat de verbouwereerde badmeester Danielle het weet, liggen wij met onze sudocreme-kontjes in het water. En met badmuts, natuurlijk zoals het hoort.

Even chillen en ja, we moeten weer door. Rond 16uur rijden we Ferrara in. Een grote stad, vergelijkbaar met Haarlem. En dan het Hotel zoeken, op Johan zijn beste Italiaans, vraagt hij naar Hotel Orologio. Mmmhhh.... De man is op zijn boodschappen fiets en zegt.. Fiets maar achter me aan, mille Grazie!!!
3 kilometer verder door de stad, zijn we bij t Hotel. De was doen en verslag schrijven.
Voor allemaal een fijne avond en wij gaan Ferrara, de stad verkennen.

Ciao

• 18 Juli 2014 - 19:07

Frans En Lia:

Hoi,

Yes, weer de eerste. Ja zo'n dag als vandaag doe je weer met beide benen op de grond staan. Wij zijn er stil van. Zo oneerlijk!!!!

Laatste weekje dus. Warm maar dat is veel beter als koud. Wanneer je aan het fietsen bent heb je niet zoveel last. En wanneer je stil staat gauw in de schaduw. Zo'n zwembad is natuurlijk fantastisch.

Veel plezier de laatste week, maar er komen nog klimmetjes :)

Groeten,

Frans en Lia

• 18 Juli 2014 - 20:51

Renkat:

Lekker zo die gaat. Ben een aantal jaren bij ferrara aan de kust op vakantie geweest. Ochiobello is een leuk plaatsje. Lido di pomposa heten het plaatsje aan de kust. Andere kant van italie is mooier en groener Toscana. Jullie op weg naar Florence. Ciao

• 18 Juli 2014 - 20:58

Lenneke En Wim:

Hoi Anita en Johan.
    Voor deze ramp zijn geen woorden te vinden. Zo triest en oneerlijk.

Altijd weer lastig om gelijk over te gaan naar wat anders, maar dit is jullie reis naar Rome
    en zo te lezen weer een mooie dag gehad, leuk die spontane actie om het zwembad in te duiken. Wat zal dat heerlijk geweest zijn in die hitte. Lekker dat jullie vanaf nu niet zulke extreem lange afstanden meer hoeven te maken. Nu wat meer van de omgeving bekijken en wat meer terrasjes aandoen. Een gezellige avond en maak er weer een mooie dag van.
    Vrijdag is nu niet ver meer. Spannend!!!!
    Liefs van ons xxxx

• 18 Juli 2014 - 21:00

Arjan En Marga:

Lekker dat jullie het wat rustiger aan kunnen doen met de kilometers, maar ja dan is er weer die hitte. Gelukkig lijken jullie je hand er niet voor om te draaien. Krachtig en mentaal sterk stelletje zijn jullie hoor! Het wordt nu aftellen geblazen en dat is lekker. Ga zo doorrrrrrrr
    dikke XXXX

• 18 Juli 2014 - 22:55

Edith:

Wat heerlijk dat jullie het nu wat rustiger aan kunnen doen en zelfs tijd hebben om te zwemmen. Zo krijg je al een beetje het Zwitserleven gevoel.
    Voor morgen ook weer een mooie tocht gewenst .
    Doeiiii Gr E

• 19 Juli 2014 - 00:36

Ma&pavama:

Als je dagen achter elkaar je benen alleen maar trappend rond hebt moeten draaien, zal het niet mee vallen om op schoolslag (vooral je beentjes) terug te schakelen. Zo te lezen wordt de druk om te presteren minder en gaat dit ten gunste van het samen vakantie vieren. Geniet maar lekker. Ellende is er genoeg. Pas op voor lekke tubes. Hart.gr.van ma&pa xxx

• 19 Juli 2014 - 05:42

Heimen Visser:

Anita, Johan
    Wat super elke dag weer jullie verslag te lezen en bedenk ik mij wanneer ik wen vergelijkbaar diets avontuur zelf ga beleven. Jullie genieten intens dat is wel duidelijk, doe dat ook zeker in deze tijd dat er in iedergeval blijkt dat 189 Nederlanders fit sowieso nooit meer sullen meemaken. NL is in shock.....

• 19 Juli 2014 - 09:27

Gerrit:

Volgens mij zijn jullie al in meedere opzichten aan het uitbollen. Hiertegen zal de obesitasvereniging wel bezwaar maken.

• 19 Juli 2014 - 19:43

Hanny En Max:

Wat een prestatie, Johan en Anita. Samen zo sterk!
    Jullie dagelijkse verhalen zijn prachtig en zo lekker te lezen.
    Op naar de 50 Anita, volgende week naar de eindstreep........je mooiste Kado!
    Groetjes van ons, Hanny en natuurlijk een knuffel van Max.